|
Mityba
Vienas svarbiausių osteoporozės vystymosi rizikos veiksnių – nepakankamas kalcio vartojimas. Kaulų audinio tyrimai rodo, kad žmonių, kurie niekada nevartojo pieno produktų, kaulų mineralinis tankis (KMT) yra mažesnis, todėl jų kaulai daug dažniau lūžta. Esant tokiai dietai, kalcio kiekis maiste vidutiniškai sudaro 400 mg per dieną. Palyginkime: žmonės, kurie kiekvieną dieną vartoja pakankamą kiekį pieno produktų, su maistu kalcio vidutiniškai gauna 900 mg. 1 lentelė. Kalcio kiekis maisto produktuose ( mg 100 g produkto) | Pieno produktai: | | pienas 3% | 100 | pienas 1% | 120 | varškė | 95 | lydytas sūris | 300 | kietasis sūris | 600 | grietinė | 100 | ožkų pieno sūris | 300 | jogurtas | 120 | dietinis jogurtas | 85 | Žalios daržovės: | | salotos | 83 | kopūstai | 60 | salierai | 240 | svogūnai | 60 | pupelės | 40 | Aliejus | 77 | Duona: | | ruginė | 46 | batonas | 25 | Vaisiai ir riešutai: | | apelsinai | 35 | džiovinti obuoliai | 45 | figos | 57 | džiovinti abrikosai | 170 | razinos | 56 | migdolai | 254 | žemės riešutai | 70 | sezamas | 1150 | moliūgų sėklos | 60 | saulėgrąžų sėklos | 100 | Žuvis ir mėsa: | | vytinta žuvis su kaulais | 3000 | sardinės su kaulais | 350 | virta žuvis | 20-30 | jautiena | 10-30 |
Be to, osteoporozė gali vystytis dėl ilgalaikės baltyminės dietos, kurios metu daugiau kalcio išskiriama su šlapimu ir išsivysto antrinis neigiamas kalcio balansas. Tyrimai, atlikti su vyresnių kaip 60 metų vegetarių grupe, parodė, kad jų stipinkaulyje mineralų yra 40 proc. daugiau, negu to paties amžiaus moterų grupėje, kurios maitinosi įvairiu maistu. Būtina pažymėti, kad tyrimai buvo atliekami su vegetarėmis, kurios vartoja pieno produktus. Pirminėms osteoporozės profilaktikos priemonėms gydytojai priskiria pakankamo kalcio vartojimo, pradedant nuo labai ankstyvo amžiaus, kontrolę, taip pat pakankamo organizmo aprūpinimo kalcio druskomis nėštumo ir maitinimo krūtimi laikotarpiu, menopauzės laikotarpiu ir jai pasibaigus, kontrolę. Pavojingas veiksnys, skatinantis osteoporozės vystymąsi, yra piktnaudžiavimas alkoholiu. Tai susiję su malabsorbcijos sindromo vystymusi ir mitybos pažeidimais. Neigiamą poveikį kaulų apykaitai gali turėti kofeinas. Kalcio metabolinio balanso tyrimai parodė, kad net dėl mažų kofeino kiekių (2 puodeliai kavos per dieną) organizmas kiekvieną dieną praranda kalcio. Atlikti moterų tyrimai parodė patikimą koreliaciją tarp kofeino turinčios kavos didesnio vartojimo ir stuburo slankstelių bei šlaunikaulio KMT sumažėjimo. Įdomu tai, kad KMT nemažėjo, jeigu nuolat geriančios kavą moterys kiekvieną dieną išgerdavo ne mažiau kaip po vieną stiklinę pieno.
Atgal |